9. prosince zahájili mladé naděje SCM ILCA 6 pod vedením trenéra Ondry Teplého zimní přípravu v portugalské Vilamouře. V Portugalsku čeká české jachtaře několik tréninkových kempů, na kterých se budou připravovat na první vrchol sezóny 2025, mistrovství Evropy třídy ILCA 6.
Tentokrát byl v plánu třídenní trénink a dva závody. Čtyřdenní 7th Portugal Grand Prix a třídenní 1st Youth Portugal Grand Prix. Bohužel druhý ze závodů byl pro nízký počet přihlášených zrušen.
Portugal Grand Prix je dvoukolová mezinárodní regata olympijských lodních tříd (ILCA 6 je rozšířená o muže), kam se každoročně sjíždí nejlepší světoví závodníci. Ani letos nechyběli účastníci olympijských her, úřadující mistři světa, nebo medailisté z mistrovství Evropy.
Na startu se sešlo 109 lodí ILCA 7 a 52 žen a 48 mužů ILCA 6. Z našich se zúčastnilo 7 statečných závodnic a závodníků, Klára Himmelová, Beáta Dokoupilová, Tatiana Bělunková, Jiří Tomeš, Jeremiáš Přikryl, Jan Fikáček a Jan Bělík.
První den závodu byl ve znamení slabého větru, ILCA 7 odjela 2 rozjížďky, ILCA 6 pouze 1, když druhá rozjížďka byla kvůli změně větru přerušena. Druhý závodní den vítr nepatrně zesílil a ILCA 6 dokončila 3 rozjížďky, ILCA 7 plánované 2. Třetí den silný vítr prověřil ve dvou rozjížďkách odolnost a fyzičku závodníků. Závěrečný den vítr zesílil ke stálým 12 m/s, kdy 49ery nepustili z bezpečnostních důvodů na vodu. Závodníci lodní třídy ILCA zvládly dokončit své 2 plánované rozjížďky.
Nejlépe se dařilo Jirkovi Tomešovi mezi muži ve třídě ILCA 6. I přes nepovedený úvod a smolné přerušení rozjížďky, kdy držel 3. místo, se nevzdal. Během následujících tří dnů zvládnul všechny podmínky, ustál tlak soupeřů, i vědomí, že díky škrtačce z prvního dne už nesmí chybovat. Z 36. místa postupně stoupal vzhůru celkovým pořadím a vyrovnanými průměrnými dojezdy v top 5 vybojoval fantastické stříbro.
Ostatním se dařilo spíše ve slabším větru a každý zaznamenal nějaký pěkný dojezd. Jeremiáš 3.r ozjížďku vyhrál, Klára zajela dvojku, Táňa top 10, Beáta se i v silném větru do poloviny rozjížděk držela kolem 1/4 pole, ale v extrémních podmínkách zatím nevydržela konkurovat o 10–20 kg těžším soupeřkám. Jan Fikáček 2. den jezdil v top 20, v silném větru kolem 30. Jan Bělík startoval již na ILCA 7, kde ve velmi silném poli sbíral cenné zkušenosti.
Po regatě následoval den odpočinku a třídenní trénink, při kterém závodníci dále pracovali na odstranění svých slabin a zlepšení technických dovedností. Další trénink je plánován na konec ledna. V půlce února čeká české závodníky druhé kolo Portugal Grand Prix.