ČANY LANEX Offshore Cup

Dana Dvořáková | 26.09.2021

V týdnu od 19. do 23. 9. proběhl na Baltu již 9. ročník offshorového námořního závodu ČANY LANEX Cup, jehož se letos zúčastnilo 71 závodníků ve 12 přihlášených týmech.




 Zahájení závodu proběhlo v neděli 19. 9. večer, startovalo se v pondělí 20. 9. za příznivého větru. Podmínky se však měly v průběhu závodu zhoršit.
 
„Během noci na čtvrtek s napětím sledujeme vyrovnaný souboj na čele závodu, ale i nejnovější meteorologické předpovědi upřesňující čas očekávaného nástupu silného větru a přepokládané změny jeho směru s vědomím, že vývoj počasí může značně zkomplikovat závěr závodu. Začíná být zjevné, že některé lodě již nemají šanci dosáhnout dlouhým křižováním finálního cíle.

 


 
Postupně závod vzdávají další posádky kapitánů Sejtla, Richty a Eliáše, které startují motory a snaží se včas doplout do nejbližších přístavů. Posádky Vojty Stavného a Pavlíny Bernáthové jsou již v bezpečí přístavu Warnemünde. Loďka stále vysílajícího sledovače Pavlíny přeneseného do auta se dokonce později během dne vydává překvapivě po souši na výlet do nedalekého Stralsundu. Do Warnemünde míří i kapitáni Eliáš a Fajtl. Druhý jmenovaný však záhy hlásí problém s nastartováním motoru před přístavem a vzniklou situaci řeší zakotvením, navíc v místě nechráněném od západu, odkud se později předpokládá nejsilnější vítr. Takové zakotvení může později zkomplikovat jednak případnou pomoc, o kterou žádá okolní posádky i závodní komisi, a také snižuje posádce šanci odjet odtud v silném větru jen na plachty bez cizí asistence. Nakonec vše po mnoha telefonátech řeší svépomocí a motor se jim daří nastartovat.


Zatím fouká více z jihu, takže podél SZ pobřeží vítr stále přichází spíš z pevniny stočený i díky působení Coriolisovy síly ještě více vlevo, takže hladina je zde citelně klidnější. To zřejmě ovlivňuje rozhodnutí kapitána Richty, když se překvapivě poblíž Warnemünde rozhoduje pokračovat dál na motor proti větru až do Kuhlüngsbornu. Vzadu silně zaostává již jen posádka Mirka Markanta, jehož sledovač navíc po ránu předvádí razantní splutí zpět po větru, což nevěstí nic dobrého. Naštěstí se jedná jen o technickou závadu takeláže. Posádce doporučujeme neriskovat další plavbu, schovat se za mysem Darser a přečkat na zdejším nouzovém přístavišti nejhorší počasí.


Ve hře zůstává na čele závodu již jen pět posádek, mezi kterými se odehrává lítý boj o výsledné umístění. Saša Nedvědický držící se u pobřeží beze zbytku využívá stočení větru k jihu a taktické noční chyby dosud vedoucího Roberta Kolína plujícího více na sever. Ujímá se závěrečného vedení, které už nepouští. Projíždí cílem jako první loď krátce před devátou ráno a jeho tým si tak připisuje již druhé vítězství v tomto závodě, na které však dlouhé roky čekal. Po vyvázání na mole však Saša zjišťuje ke svému zklamání hořkou zkušenost vítěze, že jej na rozdíl od minulých ročníků nevítají soupeři, kteří dokončili před ním, ale jen zesláblý tým závodní komise (Martin Blagoev se tentokrát nemohl závodu zúčastnit). Oslavné šampaňské tak otevírá osamělá posádka na poloprázdném mole za potlesku jen několika přihlížejících jachtařů pomalu se probouzejících na okolních lodích. Jako druhý doráží o více jak hodinu později celou dobu výborně jedoucí loď Roberta Kolína, která však ještě musela o stříbro bojovat s posádkou kapitána Michala Jakeše. Vzadu za vedoucí trojicí probíhal těsný souboj kapitána Seitla obhajujícího vítězství z předchozích dvou ročníků a nováčka závodu kapitána Žemličky. Souboj se nakonec rozhodl poblíž mysu Darse ve prospěch obhájce trofeje. Loď kapitána Seitla byla ale nakonec v cíli poslední, která stihla časový limit stanovený na 4 hodinu odpoledne. Celkové pořadí lodí se promítlo i do zvlášť hodnoceného pořadí v monotypové třídě Dehler, ve které letos startovalo 7 lodí. Všichni, kteří dokončili v limitu, totiž jeli kromě kapitána Kolína na Dehlerech. Posádka kapitána Žemličky dosáhla cíle již po časovém limitu, avšak bojovně na plachty v již těžkých podmínkách silných větrných poryvů a přívalů deště. Spolu s ním dojíždí i motorující loď kapitána Richty. Při jejich vyvazování k molu bouře dočasně ustává, dokonce vysvitne i slunce a dosud prázdné molo se znovu zaplňuje a ožívá konverzací mezi všemi přítomnými závodníky. Ze všech je cítit úleva a chuť společně si vychutnat první pivko po několika dnech zase s pevnou půdou pod nohama.

 

 

Slavnostní vyhlášení probíhá ještě týž večer v družné atmosféře v místní restauraci. Všichni jsou rádi, že mohou poryvy v maríně sledovat z tepla za sklem oken restaurace a sklenicí piva v ruce,“ píší organizátoři regaty.
 
 
 Jubilejní již 10. ročník odstartuje na Baltu v pondělí 19. 9. 2022.
 
Výsledky a více informací z průběhu závodu naleznete na Články k závodu (cany.cz)

Starší články z kategorie Závody

Dvě naše začínající posádky na olympijském 49eru vyjely na první zahraniční závod. Na Wolfgang...

Patnáct českých Fireballů se od 11. do 17. září v konkurenci jednapadesáti lodí z osmi zemí zú...

71. ročník slavného závodu byl především díky anti covid opatřením netradiční. Trať byla změně...

O víkendu 18.–19. září se v Bruinisse konalo mistrovství Holands...

V Tihany na maďarském Balatonu se od 8. do 11. září jelo mistrovství Evropy veteránů třídy Fin...

Zobrazit všechny články


nahoru