Uprostřed oceánu

Eva Skořepová | 19.04.2016

1300 mil (2500 km) zbývá do cíle závodu Transat AG2R. Naše Fulgur-Evapco se drží na vynikajícím šestém místě. Vedoucí jachty jsou uprostřed Atlantiku, na půl cesty mezi Afrikou a Jižní Amerikou.

300 mil (2500 km) zbývá do cíle závodu Transat AG2R. Naše Fulgur-Evapco se drží na vynikajícím šestém místě. Vedoucí jachty jsou uprostřed Atlantiku, na půl cesty mezi Afrikou a Jižní Amerikou.


Po první týdnu závodu, který byl ve znamení silného větru a tím pádem i rekordních výkonů, se podmínky změnily. Vítr zeslábl a mezi Kanárskými ostrovy, Kapverdy a cílem je oblast bez větru. Absence větru je pro závodního jachtaře horší, než bouře. S bouří se dá bojovat, postupovat vpřed. V bezvětří nezbývá než čekat na vítr.

Ubíjející vedro
Proto je tentokrát cesta do cíle extrémně dlouhá. Vede daleko na jih, obeplouvá bezvětří, stovky mil od ideální trasy. Znamená to plavbu hluboko v tropech, jen necelých 800 mil od rovníku. Ve vražedném vedru, se sluncem přímo nad hlavou.

Chabé zásoby vody
Vedro je kruté i proto, že před pár dny se startovalo z chladné jarní Bretaně. Organismy závodníků si musely rychle zvyknout na proměněné klima. A je tu ještě jeden faktor. Na normální turistické plachetnici mají jachtaři k dispozici stovky litrů vody. Závodníci kvůli úspoře hmotnosti vezou jen nejnutnější. Proto si berou jen desítky litrů. Je třeba šetřit. Voda je na pití a na vaření. Na umytí musí stačit 1 litr na osobu a týden. Pro suchozemce nepředstavitelné.

Obrat znamená mnoho práce a potu
Po dlouhé plavbě bez obratů jsou znovu na čase změny směru. Je nutné plout ještě dále na jih pro vítr. Obrat je v tropickém vedru náročný. Nestačí otočit kormidlem a přehodit plachty. Pro ideální rychlost lodi je nutné dělat více. Veškeré vybavení se musí přeskládat na návětrný bok. V tropickém vedru dvojnásob náročná činnost, která znamená potoky potu po zádech.

Taktický souboj až do cíle
Taktický souboj je možné očekávat až do cíle. Největšími soupeři Milana Koláčka a Pierra Brasseura jsou anglická Artemis a francouzská Bellocq Paysages. S těmi si to naše jachta nejspíše rozdá o 6. – 8. místo. I když ani soupeři vpředu nejsou daleko.


Pořadí
1 AGIR Recouvrement Adrien Hardy, Vincent Biarnes Francie
2 Cercle Vert Gildas Morvan, Alexis Loison Francie
3 Bretagne – CMB Performance Sébastien Simon, Xavier Macaire Francie
4 Generali Nicolas Lunven, Gildas Mahe Francie
5 Gedimat Thierry Chabagny, Erwan Tabarly Francie
6 Fulgur-Evapco Milan Koláček, Pierre Brasseur Česká republika
7 Artemis Sam Matson, Robin Elsey Velká Británie
8 Bellocq Paysages – Sauveurs de Cornouaille Martin Le Pape, Eric Péron Francie

Více informací o závodu zde.
Poloha lodí zde.

FOTO ALEXIS COURCOUX

Starší články z kategorie Závody

Ve francouzském Cannes na Azurovém pobřeží skončil první letošní závod foilujících katamaránů Fly...

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem bojují se světovou špičkou

V týdnu od 28. března do 1. dubna se jela tradiční regata olympijských tříd na Mallorce, která by...

1st RS FEVA EASTER MEETING 24.-26.03.2016 – Gargnano, Lago di Garda, Itálie Zatímco brn...

V pondělí 28. března začíná na Mallorce regata olympijských tříd „47 Trofeo Princesa Sofia ...

Zobrazit všechny články


nahoru