Mistrovství světa ve třídě Laser Radial

Dana Dvořáková | 22.03.2008

Zavěrečná zpráva ze závodu

Mistrovství světa ve třídě Laser Radial ženy, poslední kvalifikační závod na OH 2008

Tak je den po závodě a já se pokusím shrnout celou přípravu a závod vcelku. Zatím jsem ještě plný emocí a teprve postupně mi dochází, že naše tříměsíční závěrečná příprava v Austrálii a na Novém Zélandu, která mířila jen k jedinému cíli a to ke kvalifikaci na OH 2008, je u konce. U neúspěšného konce…

Do Austrálie jsme odjeli na začátku ledna a od té doby Veronika absolvovala 30 dní tréninku na vodě a 25 dní přípravných závodů (SP Sydney, SP Mistr. Australie, SP Sail Auckland, SP Auckland a Pre-Worlds). Výsledky ze závodu byly výborné a Veronika byla rychlostně srovnatelná s těmi nejlepšími a zlepšila se zejména v rychlosti na stoupačce za silného větru a na startech, což byly do té doby její největší slabiny. Její výkony byly nejen celkově dobré, ale hlavně velmi vyrovnané. Obvykle měla jednu z nejmenších škrtaček v poli! To vše nám dávalo velkou sebedůvěru před nadcházejícím MS.

Při přípravě v Aucklandu, kde jsme byli od 12. února (cca měsíc před závodem) jsme si každý den více a více uvědomovali jednu věc a to, že tady hlavním problémem bude zejména počasí a místní podmínky. K dobrému výsledku (k nominaci) bude potřeba nejen jachtařské dovednosti, ale taky trochu toho štěstí. To byla jedna z mála věcí, které jsem se opravdu obával. Důvodem těchto velmi specifických místních podmínek je geografické uspořádání v okolí Hauraki Gulf, kde je velmi členité pobřeží, množství zátok, ostrovů a hlavně velmi malá vzdálenost mezi východním a západním pobřežím Nového Zélandu v tomto místě. Tato malá vzdálenost neumožňuje vytvoření dostatečně silné mořské brízy. Může tedy vzniknout slabá bríza ze severu, bríza ze západního pobřeží (JZ), která se tady občas protlačí přes Auckland a pak k tomu gradientní vítr z různých směrů. To vše se vzájemně ovlivňuje, a když k tomu připočítáte vliv poloostrovů, ostrovů, kanálů v bezprostřední blízkosti závodního prostoru, tak to dává docela slušný koktejl vlivů na vítr. Výsledkem toho všeho bylo, že během našeho pobytu zde, byl prakticky každý den jiný, vítr byl velmi nestalý (jak do síly, tak směru) a hlavně naprosto nepředvídatelný. Zažili jsme tady vítr 0-30kn, ze všech možných směru. Ani místní předpověď prakticky nefungovala. Jeden den byl na předpovědi gradient 20-30kn a nefoukalo nic, druhý den předpovídali do 5kn všech směrů, odpoledne bríza se severu a foukalo od rána 15kn z jihozápadu... Není nezajímavé, že např. Team New Zealand při obhajobě Amerického poháru v roce 2003, který se jel právě zde v Hauraki Gulf, utratil čtvrtinu svého rozpočtu (10mil.USD) na předpověď „prvního poryvu“ (tzn. cca do 20 min. po stratu) a ani pak nebyl stoprocentní…Proud zde byl do síly cca 15metrů za minutu, což není málo, ale vzhledem ke změnám větru o 15st. a více nebyl významným faktorem. Důležitým byl pouze na startu a u značek.

Protože naším jediným cílem bylo kvalifikovat se, tzn. porazit 15 z 20 nenominovaných států, nikoliv absolutní výsledek, tak strategie závodu byla na jistotu se dostat z kvalifikace do zlaté skupiny a pak pokračovat dle okolností. Předpoklad byl, že poslední kvalifikační místo by se mělo pohybovat někde kolem 35. - 40. místa, jak bylo zvykem na předchozích MS. To znamenalo neriskovat a jezdit na jistotu během kvalifikace. Tato část se podařila a Veronika postoupovala z 36. místa do zlaté skupiny. (postupovala polovina ze 118 lodí). To že to byla dobrá strategie, potvrzoval i fakt, že např. úřadující Mistryně světa Tatiana Drozdovska z BLR skončila ve stříbrné skupině. Kvalifikace se protáhla na 4 dny a odjelo se pouze 5 rozjížděk. Předpověď na další dny byla stále velmi špatná, takže jsme předpokládali, že se s největší pravděpodobností ve zbývajících dvou dnech dalších 5 rozjížděk neodjede, což by znamenalo pouze jednu škrtačku. Proto i nadále pokračovala strategie příliš neriskovat a pokračovat ve stabilních výsledcích. Pátý den oproti očekávání foukal od rána vítr 15 kn ze severu (jediný směr, který je na otevřenou vodu), nicméně po startu první rozjížďky vítr rychle polevil na 7-9kn (předpokládám vlivem nízké oblačnosti, navíc se vítr stal značně „děravý“), ale zůstaly velmi nepříjemné krátké a vysoké vlny. Tyto podmínky člověk zažije jednou dvakrát za rok a pro suchozemce jako jsme my je to opravdu „lahůdka“. Když se na to dívám zpětně, tak to byl pro nás asi rozhodující moment celého závodu, který nám zlomil vaz. V těchto podmínkách se v rychlém sledu odjely 3 finálové rozjížďky, které měly pro Veroniku velmi podobný průběh. Po výborném startu, ve kterém Veronika využívala proudu po větru (startovala obvykle cca 1 až 1,5 délky před ostatními loděmi v okolí), se pak kvůli menší rychlosti v daných podmínkách zhruba v polovině stoupačky ocitla uprostřed obklíčená celým polem a s nemožností se uvolnit na čistý vítr. Na první značce pak z toho bylo 35. - 45. - místo a v dalším kole se pak v závislosti na tom, zda se ji podařilo zvolit správnou stranu na stoupačku či zadák se propracovávala dopředu. Nicméně opravdu „trefa“ křídla se podařila až v poslední rozjížďce, kdy se probojovala na 12. místo, které alespoň ponechávalo teoretickou šanci na postup. Pohled večer na výsledkovou listinu však nebyl příliš příjemný. Sice zůstala na 36. místě, ale podmínky zamotali pořadím a kupředu poskočili bohužel právě nenominované země, zejména pak lehoulinké závodnice za Singapuru. S odstupem 24 bodů na poslední postupové místo zbývala na závěrečný den už jen jediná taktika a to pořádně zariskovat. No, a jak už asi všichni víte, nepovedlo se. Buď se přitočil vítr z druhé strany, nebo se přitočil moc. Druhá šktačka nás, ani několik dalších příliš nepotěšila, takže nastal pokles na 45. místo, ale to už bylo celkem jedno, zkusit se to muselo.

Co dodat? Že tomu stále nemůžu uvěřit? No už je to na papíře, takže to tak asi bude... Nejhorší na tom všem je, že nemůžu říci, že by Veronika jezdila špatně. Starty výborné (nepodařily se jen dva), rychlost dobrá (kromě jednoho dne), taktika, objezdy značek atd. žádný větší problém…Ale znáte ty závody, jak jste vždy na „té druhé straně“. Tak asi tak to bylo. Prostě závod nesedl. Bohužel z česka zde byla jediná závodnice, takže podobně jako u POR neměl výpadek formy, čichu na poryvy, štěstí, nebo jakkoliv to pojmenujeme, kdo nahradit. CZE tedy na plachtách Radiálů na OH 2008 bude chybět.

Pokud mám být i kritický, tak asi zaváhání nastalo ve dvou věcech. Zaprvé v převrácení v první rozjížďce, což je hrubá chyba. Z toho pak vyplynula větší opatrnost a menší rychlost na zaďáky v prvních dvou větrných rozjížďkách a nevytěžení z těchto pro nás příznivých podmínek maxima. Druhé zaváhání bylo ve třech rozjížďkách 5. dne, kdy jsme nebyly schopni najít rychlý recept na choppy vlny a slabý vítr a z toho vyplývající menší rychlost. Zde padá velká část viny i na mě jako trenéra. Špatné svědomí mám i v tom, že jsem opravdu nebyl schopen prakticky nikdy předpovídat chování větru a tím lépe poradit před rozjížďkou. Jedinou útěchou pro mě snad je to, že to nedokázali ani místní trenéři. To bylo patrno na Aleh Jo, která velmi často byla na první značce velmi vzadu v poli a jen díky své neuvěřitelné schopnosti se probojovat kupředu dojížděla na slušných pozicích. Nicméně 14. místo je pro ni určitě z domácí vody velkým zklamáním. Nicméně zřejmě právě na schopnosti „návratu do hry“ během rozjížďky budeme muset zapracovat. No, máme na to čtyři roky, tak to snad zvládneme.

Teď několik zajímavostí z tohoto MS.

Během závodu bylo uděleno více než 100 „žlutých vlajek“ (nedovolený pohon). Dostalo se tedy skoro na každého… (no, někteří zvládli i dvě na jeden zaďák).

Poslední postupové místo bylo na 29. místě ze 118 lodí, což je ve čtvrtině pole!!!. Na Olympiádu jede 26 zemí ze 45, které se zúčastnily MS 2007 a 2008. Tato čísla jsou mezi ostatními olympijskými třídami opravdu nevídané a ukazují, jak moc to bylo těžké. Takže velká poklona těm, kteří to zvládli.

Závěrem chci poděkovat zejména Veronice za její neuvěřitelnou výdrž a houževnatost na vodě během posledních třech let, kdy spolu spolupracujeme. Myslím, že se za tu dobu hodně naučila a zlepšila (doufám, že trochu i moji zásluhou J ) a já jsem si pozici trenéra opravdu užíval a také se toho během této doby spousty naučil. Také si na ní cením její psychické pohody během celého, opravdu velmi těžkého, závodu (já jsem zestárnul min. o pět let). Zůstávala optimisticky naladěna a bojovná až do konce. Po závodech se nenechala znechutit a hned jsme začali plánovat další kampaň… J

V neposlední řadě musím poděkovat všem nespočetným podporovatelům, zejména pak sponzorům Cleverlance, Bytová výstavba a.s., dodavatelům Martin Starý (skvělé provázky FSE), studio Domyno, a dále ČSJ, Minist.Vnitra Odbor Sportu, ČOV, Rosťovi M., rodičům Veroniky, bez kterých všech by se tato nákladná kampaň nemohla uskutečnit a také všem Vám, co nám drželi palce.

Držte nám palce dál a doufám, že v prosinci 2011 vám budu moci z Perthu napsat radostnější zprávu.

Jakub Kozelský, Auckland, 21.3.2008

http://veronikafenclova.yfa.cz

Komentáře, tak jak jsem je posílal v průběhu závodu:

První dva dny

Včera (první den) byla predpoved na 30kn (15m/s), ale po 7h hodinach cekani na vode se nedostavil vitr zadny... :)

Dnes s prevracenim v první rozjizdce dala Veronika 19. a v druhé rozjizdce 17. Trosku po koupani brzdila na zadaky, ale havni cil nemit sktacky se vydaril. Celkove tedy 27.

Jinak v tuhle chvili je zhruba na hranici postupeni, ale dnes foukalo cca 20-15kn, coz urcite nevydrzi, takze se to bude jeste hodne michat.

Státu, které nepoustpili je 21, ty které predpokladame, ze budou nebezpecne jsou CRO, GRE, DEN, POR, IRL, BRA, ESP, SWE, ted je tam i PAR, muze prekvapit RUS, SIN. Doufam, ze další uz ne, ale na lamani chleba ještě prijde. Zatím chceme s jistotou udrzet zlatou skupinu (bude rozdeleno po zitrku) a nechat si skrtacky na zlatou skupinu. Dnes se i hodne rozdavali zlute vlajky (nedovoleny pohon), takze i to bude urcite hrat na konci velkou roli. LTU - Gintara, jedna z favoritek dostala hned dve na jeden zadak...

Čtvrtý a patý den

Ahoj Vsem,

Včera jsem vam nepsal, neb uz nebyly sily. Na vode jsme včera stravili 9 hodin a odjeli dve usmudlane rozjidky.

Ze nas tady provazi smula kam se pohneme potvrzuje i to, ze jsem uz jednou tenhle email sesmolil, ale vypadek internetu zapricinil jeho neodeslani... :) Tak tedy znova a lepe. (to bude asi i heslo další kampane :) )

4. den

Vitr neprekvapil a presne dle predpovedi foukalo kolem 5 uzle všech smeru. Rozjizdky se uskutecnili spise ve 4 uzlich.

4. rozjizdka

Slusny start, nicmene v puli stoupacky změna o 30st. z leva. Komisi to nevadi a Veronika uz nestiha prejet a na horni bojce je z toho 45. místo. Nicmene dále bojuje a je z toho slusnych 24.

5. rozjizdka

Super rychlost, rychle uvolneni po startu a na horni bojce je z toho 5. místo. Taktickou jizdou v druhem kole i ve slabnoucim (?!) vetru drzi pozici. Z neznamych duvodu komise nezkrati trat, byt je jesne, ze vitr slabne a tlaci se briza a na poslednim bocaku rozjizdku prerusuje pro totalni bezvetri... :( Ach jo.

Další pokus az v podvecer. Jiz tradicne horsi start, nicmene briza se pritocila doprava, ale super levy roh v druhem kole zajistil slusne 12.misto. NAKONEC PREDCIJEN TROCHA STESTICKA?

Paty den

Dnes foukalo od rana 15uzlu, ale pak to lehlo na 7-9kn a zustaly neprijemne ostre vlny, coz se ukazalo jako kamen urazu. Tohle je pro české jachtare vetsinou opravdovym oriskem, takze dnes zklamala rychlost.

Nebudu se rozepisovat o kazde ze tri rozjidek, neb se mi to uz plete a byli vsechny podobny.

Vyborny start, problem s rychlosti, tudiz vynucene obraty a nezachycene cetne, lec nepravidelne zmeny (vidno z vysledku i ostatnich).

Vysledky : 37,47,21

Z predbeznych vysledku:

36.misto

Poslední kvalifikacni místo 29., ztrata 24 bodu.

Stále zijeme,ale spise uz jen teoreticky. Zitra jsou v planu 2 rozjizdky, takze trocha riskovani a uvidime jak to dopadne.

Poslední den

Ahoj Vsem,

Je po zavode a po nadejich na kvalifikaci. Nicmene to nebereme tragicky a jiz se tesime na další olympijskou kampan. :))))

Dnes se oproti predpovedim dostavil vitr hned rano o sile cca 8-10kn. Od první rozjizdky Veronika riskovala, nicmene v první rozjizdce zvolena strana nevysla, v druhé rozjizdce sice byla na spravnem kridle, nicmene změna o 30 stupnu byla trochu moc a stred pole v pohode dostoupal na bojku. Dojezdy jsem uz zapomel, ale v první to bylo dost spatny, v druhy prumerny. Celkove tedy 45. místo, coz je pro Veroniku nejhorsi vysledek na MS.

Staty které se kvalifikovali: SWE, SIN, GRE, ESP, CRO, IRL.

Tragedie se dockalo Rusko, které cely závod drzelo v pohode postupove místo, ale dnes prohralo s Irskem o 6 bodu. Také není nezajimave, ze za Chorvatsko nepojede na OH velka nadeje Tina Mihelic, která byla i přes zraneni poslední den 4. na predolympijske regate, ale Mateja Petronijevic. Mateja poslední rok vubec nejezdila a venovala se skole a k ucasti na tomto zavode ji museli premlouvat... :)))

Uradujici mistryne světa Tatjana Drozdovska z BLR vubec nepostoupila do Zlate skupiny. Ve velke forme jezdici Sari Mutala z FIN, která zajela v prvnich dvou rozjizdkach 1 a 2 dojela na 20. miste. Navíc jedna mladičká finka dojela dvanáctá a Sari si bude muset učast na OH ještě vybojovat v Hyeres. Svetova jednicka z ranking listu ISAF Aleh JO z NZL, která jela na sve domovske vode zajela také několik velmi spatnych rozjizdek a skoncila celkove na 14. miste. Jedna z nejlepsich francouzek Sophie skoncila tesne před Veronikou.

Vrasky na cele vsem kvalifikovanym udelaly zavodnice ze SIN, které se kvalifikovaly a se svoji vahou min o 10 kg méně nez je prumer se staly cernymi koni pro OH v Cine.

Přílohy ke stažení

  vysledky_ms_auckland.doc (284K)

Starší články z kategorie Závody

Tomáš Musil - Jan Štantejský vyhráli Pre-Worlds ve třídě Fireball v Thajsku.

Dovolujeme si Vás pozvat na mezinarodní závod Cena Šumavy pořádaný ve dnech 7. - 8. 6. 2008 Jach...

V pondělí 11.2. byl spuštěn web k Mistrovství ČR v námořním jachtingu 2008 - Malá cena YFA.

V posledním přípravném závodě Veronika Fenclová potvrdila svoji slibnou formu a i přes propad v p...

Tisková zpráva po prvních 4 dnech MS v jachtingu – Team CZE 1 Lenka Šmídová – Lenka M...

Zobrazit všechny články


nahoru