Mistrovství světa Fireballl 2008 - Thajsko

Dana Dvořáková | 26.03.2008

Zpráva ze závodu

Sobotní layday jsme strávili dle jeho názvu lenošením. Práce nám také moc nešla od ruky.

Neděle 16.3. – první dvě rozjížďky MS. Tak evidentně nám držíte palce jen, když sedíte v práci. Fouká asi 6m/s. Start první rozjížďky se opět daří na třetí pokus (první černá vlajka). Motá se před námi Kanaďanka a myslíme, že je přes, takže se moc nad ní netlačíme. Jen si děláme místo v návětří. Tam je Robin Inns. Po startu jde Kanaďanka ke všem čertům, což je ukazatel toho, že nemáme igelitku na ploutvi. Nicméně, shora nás tlačí Inns a zespoda Ben Schulz. Aussie fan club. Po 150 metrech musíme točit pryč. Inns nakonec dostane BFD, takže jsme rozhodně nebyli daleko od čáry. Naštěstí se dvakrát celkem trefíme do změny a nahoře jsme pátí. Motá se před námi jeden Angličan. V půli bočáku ho konečně předjíždíme, ale první tři už mají velký náskok. Na druhý bočák zvětšujeme náskok na lodě za námi. Druhá stoupačka nic extra. Na zaďák se dotahujeme, ale už s tím nejde nic dělat. Vítězí Mee – Wagstaff, druhý je Stockley, třetí Estaugh – Gardner, čtvrtí my. Na druhou rozjížďku zesiluje vítr na 8 až 9m/s. Start se daří na první pokus bez černé vlajky, čemuž nechceme věřit, neboť jsme na čáře a spousta lodí v návětří. Po 20 metrech děláme obrat – musíme pryč. Moc se nedaří, takže za chvíli musíme zpět kvůli levoboku. Naštěstí se otevírá prostor pro dlouhý levobok. Podmínky nám sedí, takže za chvilku jsme z řady venku a míříme k levému rohu. Jde nám to více a více proti. Patnáct stupňů už je dost, takže obrat. Loď vykračuje a my jsme zpátky ve hře. Na jedničce jsme pátí spolu s Wadem. Před námi jen samé obskurní lodě: CAN, IRL. Jedeme bez spi spolu ještě s jedním CAN. Ostatní tahají. Nemůžeme najít bójku. V půli raumu ji vidíme – je dost dole. Takže se propadáme asi na 10, předjíždí nás Mee a Stockley. Wade se dostal do vedení. Už si nechám ty oči konečně zbrousit! Na dalším raumu podjíždíme dva nešťastníky. Na jedničce jsme pátí a ve formě. Těsně za námi poslední Kanaďan, co tam zbyl od první stoupačky. Do půli zaďáku se dotahujeme na čtvrtého. Pak se začínají dotahovat zezadu. Asi mají více větru. Ignorujeme jasný ukazatel problému, a to že se blíží i Kanaďan. 400 metrů před závětrnou vyndaváme první igelitku za kormidle. Po 200 metrech další, ale menší. Předjíždí nás 3 lodě. Dotahuje se Horey. Na 400 metrů poslední stoupačky to ještě zkoušíme. Předjíždí nás Horey. V cíli vyndaváme zpoza kormidla největší igelitku. Jako bonus od ní máme zaflákanou ploutev, kousek dna a celé kormidlo od nějakého oleje. Na břehu ještě hodinu šroubujeme zásek kikingu, a přešíváme spi otěže a kiking. Chlopně na nás čekají zítra. K dovršení frustrace nám zabrali oškliví místní Němci náš stůl číslo 20. Vede Mee s 1, 2, druhý je Stockley s 2, 3, pak Wade s 6, 1, čtvrtý Alison s 5, 4 a pak my 4, 9. Jedno pivo zdarma, večeře a skype chat s Timem a Pepkem mění náladu a my jsme nyní ready na večer a hlavně na zítřek. Ještě dvě Bacardi s colou.

Pondělí 17.3. se muf účastní schůze vedení Fireball International a Honza dolepuje chlopně ploutve. Bríza na sebe dnes nechává čekat, a tak jdeme na vodu za větru do 5 m/s. Na start a první stoupačku si už moc nepamatujeme. Na návětrné jsme zhruba pátí. Taháme spinakr. Vypadává nám návětrná z pně. Pár lodí se nám tlačí do návětří. Halza. Vypadává nám návětrná z pně. Pár lodí se nám tlačí do návětří. Dole jsme kolem 10. Stoupačka nic moc. Vítr zesiluje na 8 m/s a my jsme přeplachtění. Na karusel zkoušíme ostřejší kurzy. Moser za námi se opičí. Jsme úplně vpravo, halza a mažeme nazpátek. Ujíždíme Moserovi. Vypadává nám návětrná z pně. Moser nás předjíždí návětřím. V cíli jsme 11. Moser 7! Vítr zůstává na 8m/s a my zakláníme stěžeň. První start nám vychází pěkně kousek od bójky a zdá se, že rychlost je OK. Bohužel, je zrušen. Rozhodčí posouvají bóji více po větru a jdou do toho rovnou s černou vlajkou. Pole má respekt, a tak máme už na čáře na naše okolí náskok dvě lodní délky, ale na špatném místě. Zleva přichází změna a Wade křižuje na pravoboku celé pole s obrovským náskokem. Podjíždíme tak 15 pravoboků a míříme k levému rohu. Obrat a dostáváme další lift. Loď vykračuje. Na jedničce jsme třetí kousek před Wadem. Taháme spi, a je to pěkně ostré. Zkoušíme dostat se na vnitřní krytí těm dvěma před námi. Wade to zkouší horem. Nakonec máme problém dostoupat k bójce, za to Wade předjíždí nás všechny. To zase bude v bazénu keců. Na druhý raum předjíždíme Bena Schulze a Stockley předjíždí Wadea. Na druhou stoupačku nám to zase tak moc neupaluje, a tak nás převálcuje Matt Mee. Na zaďák odrážíme útok australské lodě za námi a do cíle přijíždíme čtvrtí kousek za Mattem. Vyhrává Wade, druhý je Stockley. Při pravidelném taktickém rozboru v klubovém bazénu si Wade užívá své chvíle: „Jak se ti líbí ten tvůj peň ohnutý jak kus větve?“ Náráží na náš peň značky SuperSpar, který je na Fireballa skutečně k ničemu. Ještě trocha špičkování a za hodinu máme nový Proctor peň s pořádnými koncovkami a vystužený kevlarem přímo z anglického kontejneru. Konečně se o nás P&B stará jako o členy týmu. Po čtyřech rozjížďkách jsme šestí o čtyři body za třetím Wadem.

Úterý 18.3. nám konečně začíná dovolená. Celý den provázejí zvěsti, že dnes může foukat i tak silná bríza, že se nebude jezdit. Start první rozjížďky je však za obvyklých 6 m/s, při zvýhodněné bójce, kde startujeme. Start v pohodě a míříme do levého rohu, kam se dá již jezdit , jak podle šablony. Obrat a stále se zlepšujeme, takže není divu, že na jedničce jsme s 50 metry náskoku první. Taháme balón, peň a šup do hrazdy. Bum. Zarážka projíždí kuličkou, která se rázem ocitá až na opletu o 1,5 metru dále. Provizorně zasekáváme návětrnou na palubě, vypadává, tak znovu na palubě a ještě v lodi. Konečně nás míjí v návětří John Heywood. Návětrná je však stále trochu volná, a tak nás návětřím míjí ještě Stockley a Alison. Díky těmto dvěma jsme tak vysoko, že na nás mají na druhé bójce vnitřní Matt Mee, Dave Wade a Moser! Teď ovšem přichází ta veselejší část. Kulička se z opletu nechce hnout, ať škube Honza jak může. Přitáhnout se dá tak leda na čistý zaďák. Ten nás zavede přímo na břeh. Rozjížďku vyhrává Matt Mee před Johnem Heywoodem, který není zrovna rychlík. Na břehu jdeme do anglického kontejneru a nacházíme Wadeovi náhradní spinakrové otěže. Ještě chvilku špekulujeme nad tím, proč kulička neprojela, když jsme si dávali tréninkové kolečko před startem a pak jdeme opět do akce. Zcela stejný scénář jako v první rozjížďce. Jen je s námi vlevo Matt Mee, který to čí na pravobok o trochu dříve, projíždí nám za zádí a s menší změnou zprava nás křižuje. Na bójce tedy 2. Spi nahoru. Vše funguje. Z vln upalujeme až vjíždíme Mattovi na vnitřní a na bójce jsme kousek před ním. Halza se moc nevede, a tak nám Mee vjíždí do návětří a míjí nás. Na pravobok chytí pár vln lépe a trochu nám odskočí. Ze zadu se s poryvem dotahuje Stockley, Estaugh a Wade. Na druhé stoupačce dáváme Stockleymu trochu podkouřit a zvětšujeme lehce náskok. Na karusel opět všichni jezdí bočáky, protože je to při těchto vlnách nejrychlejší. Držíme Stockley ho za námi až do halzy. Opět nic moc a australani se dotahují. Přibližují se a míjí nás návětřím. Přibližuje se také Wade a Estaugh. Stažení nic moc. Navíc máme otěže hlavní za kormidlem. Když už je v lodi pořádek má Wade na nás nastoupáno. Čtvrtí v cíli vyndaváme nezbytný igeliťák zpoza kormidla. Zítra je layday, takže ve spolupráci Erichem Moserem objevujeme místní režnou. Po šesti rozjížďkách jsme čtvrtí a spíš to vypadá, že budeme bojovat o 4. až 8. místo. Výsledky here: http://www.adelaidesailingclub.com.au/FB08INT/Results/Progress.html.

Po dni odpočinku se ve čtvrtek 20. března vracíme do akce. Start opět ve 13:00 za jihozápadního větru o síle 5 až 6 m/s. Vítr se ještě nezačal stáčet zleva a tak volíme start od člunu. V okamžiku startu jsme OK, všichni jsou pěkně v řadě pod námi. V průběhu prvního dlouhého levoboku však postupně levá strana vyjíždí a my se nemůžeme do extrémního leva dostat. Nahoře jsme šestí. Během prvního raumu, který není vůbec ostrý se sjíždíme třetího až pátého a ujíždíme našim pronásledovatelům. V druhé stoupačce se nemůžeme dostat do rytmu, Wade nám dvakrát otáčí do návětří a přichází změna zprava, s kterou nás předjíždí dvě lodě. V závěru stoupačky se opět propracováváme na sedmé místo. Na karusel se nám z vln daří, a tak předjíždíme Goachera a dojíždíme Alisona, Wadea a Mosera. Na krátké stoupačce do cíle na nás sedí Moser. Pak nám to do návětří pro jistotu posadí ještě Wade. Díky těmto hrátkám nás ještě předjíždí Horey. Slunce svítí, voda má 28 stupňů, vzduch 30. Takže to ještě zkusíme, a třeba se už konečně najdem. Startujeme spolu s Mattem asi 150 metrů od bójky. Držíme dlouho krok. Asi po 500 metrech se zespoda tlačí Wade, shora Mee. Točíme. Zprava nás kříží tři lodě. Mee točí za námi. Za dvě minuty se opět na nás tlačí. Změna zprava. Točíme první. Houpeme a přitahujeme. Křup. Hlavaska jde dolů a Honza do vody. Nevydržel výtah hlavní plachty z D12 o průměru 4mm. Rolujeme plachtu a s úsměvem odmítáme nabídku na záchranu od lodě JURY. Ten pán je na fireballistickém závodě poprvé, takže se snaží být milý. Jeho kolega na lodi, Andrew Davies, raději dělá jako by tam nebyl. Takže na břeh, do bazénu, jídlo, 106 vysvětlení co se stalo, napsat deníček a zpátky do montérek, opravit naší ve spěchu udělanou práci. Ze slunného Thajska, Tomáš a Honza.

Pátek 21.3. je start o hodinu dříve, tedy ve 12:00, aby bylo odpoledne více času na balení. Díky tomu je vítr ještě slabší a nestočil se ještě zleva. Nicméně, startovní čára odpovídá spíše větru za hodinu. Na třetí pokus a první černou vlajku se start daří a my od člunu pokrýváme celé pole. Táhneme dlouhý levobok a křižujeme všechny. Točíme těsně u Grega Alisona, kterého můžeme ještě ohrozit na čtvrté pozici. Jedeme níže a rychleji a na pravé laylajně točíme. Na bójce jsme o 30 metrů první. Zbytek rozjížďky kontrolujeme pole a hlavně Grega, který se i přes naší snahu bohužel nepropadá. Třetí dojíždí Matt Mee, který má takto mistrovství v kapse a odjíždí balit. Start poslední rozjížďky se daří na první pokus. Tentokrát již jedeme klasicky od bójky hned doleva. O pár metrů přejíždíme levou layline, a tak jsme na jedničce kolem pátého místa, hned za Gregem. Předjíždíme ho na druhý raum. Zpočátku druhé stoupačky se daří a my se dotahujeme na vedoucí dvě lodě. Závěr se nám ale moc nedaří a nahoře jsme šestí. Na karusel nás zájezdem doleva předjíždí Peter Inns a Dave Wade. Na poslední stoupačku předjíždíme ještě posledního mistra světa, Richarda Estaugha. Jsme šestí, celkově pátí. Balíme loď, která byla právě prodána do Irska. Řešíme další spolupráci na vývoji dalších Fireballů firmy XSP. Fireball se má celosvětově na co těšit ;) Dnes nás ještě čeká vyhlášení výsledků a zítra večer let domů. Výsledky naleznete na: http://www.fireball-international.com/php/results.php?event=worlds&year=2008

Tímto bychom rádi poděkovali všem, kteří nám pomohli naší misi do Thajska realizovat:

RODOP a.s. – dlouholetý sponzor a partner posádky

MŠMT – finanční příspěvek na účast

ČSJ – za to, že nám z tohoto příspěvku alespoň něco nechá

XSP – dodavatel lodě a technická podpora

P&B – dodavatel plachet a technická podpora

Starší články z kategorie Závody

Zavěrečná zpráva ze závodu

Tomáš Musil - Jan Štantejský vyhráli Pre-Worlds ve třídě Fireball v Thajsku.

Dovolujeme si Vás pozvat na mezinarodní závod Cena Šumavy pořádaný ve dnech 7. - 8. 6. 2008 Jach...

V pondělí 11.2. byl spuštěn web k Mistrovství ČR v námořním jachtingu 2008 - Malá cena YFA.

V posledním přípravném závodě Veronika Fenclová potvrdila svoji slibnou formu a i přes propad v p...

Zobrazit všechny články


nahoru