Mistrovství Evropy v lodní třídě WASZP

Eva Skořepová | 24.07.2019

Mistrovství Evropy v lodní třídě WASZP, které se konalo od 16.7 do 20.7 na Lago di Garda v Malcesine, skončilo úspěchem českého týmu.




Pole celkem 97 přihlášených závodníků z 18 států slibovalo zajímavé souboje v tvrdé konkurenci. Mistrovství Evropy navazovalo na tradiční The Foiling Week, kde naši závodníci získali první mezinárodní zkušenosti. Nevedli si vůbec špatně, a tak se plány na umístění v první polovině pole nejevily jako přehnaně optimistické.

 


První den závodu odjely obě skupiny tři rozjížďky v proměnlivém odpoledním větru o síle 4 až 5 m/s. Našim závodníkům vyhovovaly podmínky podobné českým vodám – poryvový vítr a rovná hladina. První rozjížďky byly velice náročné, tým si zvykal na věci typické pro rychlostní lodě, jako jsou například úplně jiný styl hlídání pozice na startovní čáře a nahrazení návětrné bóje bránou, která nabízí úplně nové taktické možnosti. Jako první odstartovala své rozjížďky červená skupina, ve které jsme měli závodníky Matěje Vítovce a Jana Svobodu. Matěj byl spokojen s rychlostí lodě, ale nedařily se mu starty. Dovezl konstantní výsledky okolo první třetiny závodního pole (16, 13, 17). Honza byl také s jízdou spokojen (35, 39, DNC), litoval pouze velkého zanedbání tréninku. V roztaženém poli si našel své soupeře a závodění ho bavilo. Poté startovala žlutá skupina s Martinem Krsičkou a Šimonem Marečkem. Těžší Šimon měl problémy s rychlostí lodě, ale ztrátu vyrovnal dobrou taktikou a přivezl výsledky 11, 10, 6.  Martin měl problémy na startech, ale udělal velký pokrok v technice jízdy (38, 14, 38).


Druhý den byl start naplánován znovu na odpolední vítr, ten bohužel nepřišel a po třech neúspěšných pokusech odjet rozjížďku bylo závodění odloženo na další den.

 


Páteční rozjížďky byly pro žlutou skupinu odstartovány již v 8:30 ráno, aby se co nejvíce využilo silného ranního větru. Velké vlny a vítr o síle kolem 10 m/s byly velice náročné na trim lodě a techniku jízdy. Šimonovi silnější vítr vyhovoval a zvládal se držet s přední skupinou závodníků (13, 10). Matěj měl velké problémy se seřízením zdvihu na předním foilu, loď měla na zaďák tendenci vyskakovat z vln a bylo velmi těžké ji udržet pod kontrolou. To ho stálo několik převrácení, ale i přes problémy se mu dařilo držet v závodním poli (21, 15). Oba závodníci měli radost, že i ve velkých vlnách zvládali foilující halzy. Martin v silném větru s lodí trošku bojoval a časté převracení ho značně vysílilo, v prvním startu navíc trefil mrtvého racka, a to ho stálo další ztrátu (31, 27). Honza si při převrácení na zaďák proskočil plachtou a musel další rozjížďky vzdát.

 


Po ranním závodění se Šimon z 18. místa a Matěj z průběžného 31. kvalifikovali do zlaté skupiny! Ta čítala 50 závodníků a Martinovi nevyšla o 9 míst. Ve finálových rozjížďkách probíhaly velké souboje. Obzvlášť starty, kde závodní komise zvýhodnila pravou stranu čáry, byly velice vyhrocené. Startovalo se až na třetí pokus a černou vlajku. Šimon velice zlepšil techniku jízdy na zaďák ve slabém větru, a to ho spolu s dobrou taktikou posouvalo dopředu, ovšem měl problémy s manévry (28, 18). Velká část závodníků dělala foilující obraty, což byla v poryvovém větru a změnách obrovská výhoda. Matěj byl ve spíše slabším větru velice rychlý, bohužel měl horší starty a taktiku (38, 22). Stříbrná skupina jela odpoledne pouze jednu rozjížďku, ve které měl Martin velice zlou kolizi s norskou závodnicí. Martin se snažil po halze na pravobok Norku překřížit, to ovšem nevyšlo a skončilo to srážkou v plné rychlosti. Naštěstí to odnesl jen odlomený gelcoat na Martinově lodi, rozjížďku ale nedokončil.

 


Poslední den byli závodníci znovu připraveni startovat na ranní vítr, ten bohužel nepřišel a start byl odložen na odpoledne. Čekání se vyplatilo a po obědě flotila vyrazila do skvělých podmínek a závodníci si užívali vítr o síle kolem 5 m/s a rovnou hladinu. Trať byla postavena velice blízko břehu, což přilákalo nemálo diváků a povzbuzování bylo slyšet i na vodě. Velice dobře si vedl Martin, který se ve stříbrné skupině držel okolo 5. místa. Poslední rozjížďku dokonce držel první místo a po velkém boji se Švédským závodníkem skončil druhý! Švéd díky vítězství vyhrál na schodu bodů i celou skupinu. Martin byl s dojezdy 8, 5, 2 ve skupině osmý (tj. celkově 58. místo) a s nově nasbíranými zkušenostmi se těší do dalšího závodu. Dařilo se i Matějovi se Šimonem ve zlaté skupině. Ve velice vyrovnaném poli bylo velmi těžké jezdit konstantní výsledky, lodě dojížděly těsně za sebou a každá chyba byla v cíli poznat. Šimon s výsledky 29, 23, 16 skončil na krásném 21. místě, Matěj byl v těsném závěsu a s výsledky 23, 29, 34 vybojoval 28. místo!


Stupně vítězů obsadili na třetím místě Nor Alexander Dahl Hogheim, který vedl celou kvalifikaci, ale ztrácel ve finálových rozjížďkách, na druhém místě po velkém boji britský závodník Rory Hunter a celkové vítězství si připsal Španěl Joan Costa Estiarte. Velká soupeřka z 29eru Italka Margherita Porro skončila na 40. místě.


ME VASZP potvrdilo velký rozvoj této mladé lodní one design třídy. Lodě létající těsně u břehu rychlostmi běžně přes 20 uzlů jsou velmi atraktivní nejen pro závodníky, ale i pro diváky. Doufejme, že se s touto lodní třídou na závodech setkáme i na našich vodách a přivítáme nové závodníky.

 

Celkové výsledky: http://fragliavela.sailti.com/en/default/races/race-resultsall/text/waszp-european-championship-en


Oficiální článek a videa: https://www.waszp.com/news/costa-wins

 




Přílohy ke stažení

  overall_waszp.pdf (274K)


nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
SOUHLASÍM VÍCE INFORMACÍ