Mistrovství Evropy ve třídě Létající Holanďan 2019 – Češi pátí a vítězi Euro Cupu 

Eva Skořepová | 25.09.2019

Vrcholem letošní sezony pro bývalou olympijskou třídu se vzhledem k dějišti konání MS (daleký Nový Zéland) a poněkud nižší úrovni závodníků z Austrálie a Nového Zélandu stalo jednoznačně mistrovství Evropy na Balatonu.




 
Startovní listinu jako vždy zdobilo několik olympijských medailistů, mistrů světa a Evropy z rozličných lodních tříd. Samozřejmě nemohli chybět ani „Local Heros“  Majthényi a Domokos – třináctinásobní mistři světa a zároveň trenér maďarské 470 reprezentace.
 
My (posádka Jiří Hrubý - Roman Houdek) jsme se rozhodli po úspěšném vystoupení na Kieler Woche (2. místo za Maďary) zkusit vše nasměrovat k pořádnému výsledku právě na Balatonu. V srpnu jsme úspěšně absolvovali dvě výborně obsazené regaty v Rakousku a na Gardě a hlavně se povedl kvalitní tréning v Torbole.
 
České mistrovství jsme vypustili a místo toho odjeli už do konání ME, kde ve stejném termínu bylo v plánu mistrovství Maďarska. Tam se ve třech dnech odjelo 8 kvalitních 70min. rozjížděk s jednoznačným vítězem – třináctinásobní mistři světa nenechali nikoho na pochybách a vyhráli všech osm. My jsme brali druhé místo a pocity zmaru trochu tlumil fakt, že jsme prohrávali velice těsně.
 
Do začátku mistrovství Evropy zbývalo 6 dní a ty jsme se rozhodli vyplnit opravdu vydatným tréninkem. Vítr nám přál a my jsme skutečně trávili poctivě čtyři hodiny v kuse na vodě. Výsledkem bylo zjištění, že opravdu nemusím litovat, že nejsem profesionální jachtař…


Asi je zbytečné psát, že při předzávodě a pak při tréninku foukal východní a dvakrát západní vítr. Při Euru zcela neomylně pouze severák… Trochu monotónní trénink zpestřil čtvrtek, kdy nás „Local Heros“ požádali o sparing při testech nových plachet. Naše snaha byla jak při medal race na olympiádě, ale stejně měli lehounce navrch.

 


 
Závodit se po víkendovém měřením a slavnostním zahájením začalo v pondělí. Samozřejmě přemotivovaný peloton nebyl schopen vystartovat, a tak rozhodčí všechny umravnil černou vlajkou. První rozjížďku jsme zahájili startem – ve škole by to ohodnotili tak za čtyři – následovala nervózní stoupačka, několik pomatených soubojů se spinakrem s lodí, která jak se později ukázalo byla BFD, halza na dvojce bójce, kdy fair play se krčilo někde hluboko v naší komoře, a ještě dnes nejsem na naše počínání vůbec pyšnej, a když šel na závětrný spinakr dolů, tak jsme excelovali okolo 35. místa. Takže jsme rychle vychladli a začali konečně závodit, a hlavně díky neskutečnému štěstí a rychlosti lodi nakonec zavěsili 13. 
 
Následovala druhá Race a vítr začal dost slábnout, což pro nás nevěstí nikdy nic dobrýho. Ale světe div se, kupodivu naše rychlost je opravdu dobrá a my dáváme za 7. Že nás změna větru těsně před cílem okradla o dvě místa, moc neprožíváme a těšíme se na břeh k výčepu… Další den je bezvětří, a tak se nezávodí, a tak relaxujeme.
 
Třetí den závodu se předpovědi různí jen zanedbatelně. Některé modely hlásí prima vítr a postupné slábnutí, některé silný vítr a postupné slábnutí. No, vyšla ta druhá věštba, ale překvapila nás ta síla v poryvech a neskutečný změny 35 stupňů žádná míra! V první rozjížďce plujeme s mizerným trimem, trápíme se, ale štěstí na změny a naše vyježděnost  nás drží ve hře a v cíli jsme 9. Paradoxně další Race jedeme velice dobře a máme i skvělou rychlost, ale horší taktika a myslím i trocha smůly a v cíli jsme zase 9. Poslední jízda dne byla poznamenaná slábnoucím větrem a v důsledku toho zkrácení na trojce bóji po karuselu. My jsme jeli docela dobře, ale při tom cílovém karuselu jsme vyjeli příliš doleva a vítr, co naskočil po pauze, se rozhodl, že začne nejdřív vpravo… No tak v cíli 11, ale mohlo to dopadnout i hůř!
 
Čtvrtý závodní den fouká parádní vítr 10–16 uzlů a nebe bez mráčku. První rozjížďku jedeme opravdu dobře, jsme úplně natěsno ještě se třemi loděmi a rychle jsme odjeli zbytku pole. Šampioni vůbec neztrácej energii a metry těma debilníma soubojema na balón, co zdobí zbytek pelotonu a naopak jízdou na závětrný vlně a klidem na surfing vln rychle mizí zbytku pole. V duchu jsem se těšil, že tuto jízdu vyhrajeme, ale takovej „rohlík“ o 25 stupňů na posledním křižování, kdy jsme byli samozřejmě ta vnější loď, a tedy na nejdelší trase, mi rychle vyléčila a v cíli bereme za 3. Sedmá rozjížďka se jela v parádním větru, modrá obloha a ukrutná zima. V cíli jsme byli sedmí, ale vůbec si už nemůžu vzpomenout na nějakou památnou událost, a tak mi to už splývá. Ale sedmička dobrá, a hlavně nás čekají celkem už jen dvě rozjížďky a my máme všechny dojezdy celkem slušný, a tak přichází chvíle začít riskovat a něco zkusit.
 


Obvykle trimujeme naši loď s prioritou stoupavosti a volíme konzervativní nastavení, což má za následek poměrně konzistentní výsledky, ale něco tomu trochu chybí. V tomto případě jsme nastavili loď s preferencí maximální rychlosti i ve vztahu k vysoké a krátké vlně, co na Balatonu jsou. Takže start docela dobrej, jen nás ze spodu prudí takovej expert, co to neskutečně přestoupává. Bohužel expert je dvojnásobnej mistr světa a s naším trimem ho nejsme schopný horem zažehlit, a tak po nějakém čase, co se nad ním trápíme, otáčíme a letíme na pravé křídlo. Tady musím zmínit legendu mezi FB kosatníky Broka, co mi naučil skvělou pravdu. „Můžeš netrefit křižování, to se může stát, ale musíš vyhrát svoje křídlo!!!“ Takže v tomto případě bychom udělali legendě radost, vyhráváme naše křídlo o parník, ale změna 30 stupňů zleva má za následek, že jedničku točíme odhadem na čtyřicátém místě. Spinakr jedeme pěkně, většina lodí není schopná dostoupat na dvojku bójku a musí stahovat, nám vztek dává křídla, svaly a určitou míru bezmozkovitosti a v bouřlivém větru, co byl, to s balónem dojedeme až k halze. Dole stahujeme odhadem na 25. místě a začala naše šou. Letíme po trati, objíždíme soupeře jak kuželky a až změna na posledním kříži před cílem nás zase zařízne a šoupne nás na 9. místo. To tady musím zmínit, to je jev pro závodníky z většiny tříd úplně sci-fi. Ale FD je loď, která při dokonalém nastavení dokáže plout výrazně rychleji než soupeři okolo a ten rozdíl je opravdu nebetyčnej. Domů do přístavu se vracíme na spinakr v neskutečným letu a jsme zvědavý na výsledky, protože jsme ztratili docela přehled. A po dvou škrtání jsme na pátém místě, dopředu už to nejde a dozadu jen o místo. A s touto matematikou nás čeká poslední rozjížďka.
 
Poslední den závodu se vítr otočil pro nás známý směr z východu a v síle 6–10 uzlů jdeme na to. Rozhodčí pochopil asi po třetí rozjížďce, že ty všechny starty jsou jen ztráta času a rovnou to začal švihat na černou. Celou tu proceduru tím výrazně urychlil. Startujeme asi z třetiny čáry od pinu a asi tři lodě, co obrací hned od pinu napravo, nám projíždí před přídí. To mi vždycky docela nazlobí. Ale vytrváme na číhaný a s první změnou zleva obracíme a za pomoci výborný rychlosti křižujeme středem na jedničku. Tam přijíždíme na třetí pozici, přehráli nás jen dva „Lucky hledači” z extrémního leva. Ty rychle vyřešíme na spinakr a stahujeme dole první s komfortním náskokem asi 60 metrů. Ten až do cíle pomaličku navyšujeme a v cíli konečně – poprvé v životě na vrcholným závodě vyhráváme. Porážíme olympijské vítěze, mistry světa ze 470 a všechny ty šampiony a jsme v sedmém nebi…
 
Cestou do mariny si tak představuju, jak by naši soupeři asi koukali na náš Home spot pod Vyšehradskou skálou, anebo ten Prígl v obydlený zatáčce do Bratislavy, kde jsme se učili ten náš jachting…
 


Na vyhlášení jsme teda pátý, ale ještě jsme dostali cenu za vítězství v celkovém hodnocení Euro Cupu, celoroční soutěži z několika nejvýznamnějších regat. Na to jsme úplně zapomněli, a tak to byl takovej bonus navrch. Druhá česká posádka CZE 2 Pšeidl – Neužil obsadila 35. místo, a to je vzhledem k okolnostem a premiéře na vrcholném závodě FD určitě pěkný výsledek.
 
Závod byl skvěle organizován, vynikající zázemí, bohaté recepce. Nemůžu si vzpomenout, mimo trochu zběsilého větru (změny směru a síly, to bylo trochu mimo) na jediný kaz. Celý závod jsme měli pocit, že organizátoři, komise a celý realizační team je tam v první řadě pro závodníky. A pro tento pocit se na Balaton vždy rádi vracíme.
Jirka Hrubý

 

Celkové výsledky: https://www.fdeuro2019.com/results

 

Závodníci v článku

Starší články z kategorie Závody

Ve dnech 20.–22. 9. se v Piombinu jelo mistrovství Itálie Fireballů. Zúčastnily se čtyři české...

Ve dnech 30. srpna až 1. září se konalo Mistrovství Francie ve třídě 2.4mR ve velice zajímavé ...

Milan Hájek (Lokomotiva Plzeň) získal pošesté v řadě titul Mistr ČR v lodní třídě RS700. Stříb...

V pondělí 16. 9. v 9:00 odstartoval z německého Kuhlungsbornu již sedmý ročník závodu ČANY Lan...

Závodu Mezinárodního mistrovství České republiky na katamaránu Tornádo se ve dnech 13.-15.9.20...

Zobrazit všechny články


nahoru