Krátké shrnutí přednášky Martina Trčky ze zápisníku jeho navigátora Libor Hoška

Dana Dvořáková | 19.02.2020

Martin Trčka: „Soustřeďte se na výkon, nikoli na výsledek!“

Hostem jachtařské akademie byl včera večer Martin Trčka, přední český jachtař, který reprezentoval Českou republiku na Olympijských hrách v Athénách a v Pekingu a kromě malých lodí se věnuje také námořnímu jachtingu. Zúčastnil se Tour de France a la Voile a celkem třikrát závodil i v legendárním Sydney - Hobart. Pod jeho vedením vloni tým HEBE rovněž vybojoval druhé místo na mistrovství světa v námořním jachtingu.


 

Martin se věnoval zejména přípravě týmu a jednotlivce na závod či sezónu a systematicky prošel všechny důležité aspekty, kterými by mělo úspěšné plánování projít. Velmi zjednodušeně řečeno je potřeba vědět: “S kým, kde, na čem, proti komu a za co se pojede,“ říká Trčka. Tomu se pak přednáška věnovala dopodrobna.

 

Jachtařům závodícím na charterových lodích Martin Trčka radí, aby si dobře přečetli vypsání a plachetní směrnice, a předem tak věděli, co se v závodě smí a co nikoli. Ale také, aby se nebáli zeptat se na nastavení trimu jachtařů, kteří už se stejnou lodí mají zkušenosti např. z předchozích závodů.

 

Padlo i několik rad ohledně pozic na lodi: „Na bow nikdy nedávejte cholerika, ženy jsou často výborné na pitu, protože dobře zvládají více činností najednou, a taktiku, strategii i navigaci musí vždy dělat jen jeden člověk - a rozhodně ne kormidelník,“ tvrdí úspěšný jachtař.

 

Ideální je mít během přípravných závodů či tréninků sparing partnera, se kterým se můžete porovnávat a ladit trim lodě i spolupráci posádky. Také Vám to pomůže správně nastavit realistická očekávání. Před posledním tréninkem na vrchol sezóny by už posádka měla být stabilní. Velmi důležitá je podle Trčky komunikace na lodi zejména mezi trimery a kormidelníkem. Nezanedbatelnou roli hraje rovněž systematičnost při vedení poznámek o trimu, rychlosti lodě v různých podmínkách, ale třeba také o „motohodinách“ jednotlivých plachet.

 

Součástí přípravy na závod by měla být nejen důkladná příprava pokud jde o meteorologické podmínky v daném místě a čase – tedy obvyklá síla větru, chování proudů, apod. – ale také zázemí v daném místě, které např. určuje kolik různého materiálu si musíte vézt s sebou, či zda je v místě dostatek jachtařských obchodů, kde lze materiál dokoupit. Příprava rozpočtu a logistika, byť nemusí být pro každého zrovna populární činností, je nedílnou součástí úspěšných posádek. „Peníze Vás nakonec stejně vždycky doběhnou,“ shrnuje své zkušenosti v tomto ohledu mostecký rodák.

 

Pokud projdete přípravou dle jednotlivých bodů správně, při samotném závodě už nic nového nevymýšlejte. „Soustřeďte se na výkon, nikoli na výsledek,“ završil svou přednášku Martin Trčka.

Starší články z kategorie Zprávy odborných komisí a HZS

Místo: YC Dyje, Nové Mlýny; Termín semináře: 29. - 31. 5. 2020

Zní to až neuvěřitelně, ale již popadesáté se v Libštátě v sobotu 8. února uskutečnilo setkání...

Ital se jménem, které ladí s jeho profesi. Bývalý vodák aktuálně trénuje na jednom z nejproslu...

Podařilo se nám aktualizovat Knihu řešených případů (Case book). Do posledního vydání jsme zař...

Soubor se závodními pravidly jachtingu jsme upravili tak, aby se lépe ovládal z tabletu a mobi...

Zobrazit všechny články


nahoru